A név kötelez(ő)? Avagy választhatunk-e, hogyan szólítson meg a szolgáltató?

Szerző(k): Dr. Molnár Gergő Zsolt , Dr. Farkas Tímea | 2018.11.29 | Minden egyéb, ami érdekelheti

Nevünk arra szolgál, hogy azonosítson és megkülönböztessen bennünket a lakosság többi tagjától, egyúttal kifejezze családhoz való tartozásunkat. Mit tehet azonban valaki, aki nincs megelégedve a nevével? Kérheti-e bizonyos szolgáltatóktól, hogy a kapcsolattartás során részére megküldött levelekben, példának okáért két tagból álló utónevének csak az egyik részét tüntesse fel, mondván csak azt használja?

Elsőként fontos kiemelni, hogy a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény alapján bizonyos szolgáltatók, többek közt a hitelintézetek, a biztosítópénztárak, de az ügyvédi irodák is kötelesek az üzleti kapcsolat kezdetekor ügyfeleiket azonosítani. Ennek során az érintett ügyfél személyi igazolványa vagy útlevele alapján rögzítik családi és utónevét, valamint egyéb adatait. A továbbiakban a kapcsolattartás módját a szolgáltatók üzletszabályzata határozza meg, mely egyes szolgáltatók esetében eltérő tartalmú lehet, az azonban általánosságban elmondható, hogy az azonosítás során megadott adatok alapján történik az ügyféllel való kapcsolattartás.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Bár egyértelműnek tűnhet, de a fentiek alapján tehát nem kérheti Minta Aladár Béla, hogy a hitelintézet a neki szóló leveleiben kizárólag a Minta Aladár nevet használja, mert őt amúgy sem szólítja senki Bélának. Amennyiben az azonosításra megadott igazolványon két utóneve van feltüntetve, a levelezés is ez alapján fog működni.

Ilyen esetben lehetőség van méltányosságból kérni a hitelintézetet, az egyéb szolgáltatókat, hogy levelezés esetén csak az egyik utónevet használják, erre azonban nem kötelesek. Az egyetlen biztos megoldás a névváltoztatási eljárás lefolytatása, ahol nem csak a név változtatására, hanem az egyik utónév elhagyására is van lehetőség. Az eljárás bármely polgármesteri hivatal anyakönyvvezetője előtt kezdeményezhető, külföldön élő állampolgároknak pedig az illetékes konzulnál kell benyújtani kérelmüket. Fontos, hogy a kérelem kizárólag személyesen nyújtható be, a postai és egyéb úton eljuttatott kérelmek érdemi vizsgálat nélkül visszautasításra kerülnek. Ezen felül a névváltoztatási kérelmet indokolni is szükséges, az indok elfogadásáról és a névváltoztatás engedélyezéséről Budapest Főváros Kormányhivatala dönt.

Az eljárás illetékköteles, ennek díja 10 000 forint. A viselni kívánt új nevet alaposan át kell gondolni, ugyanis a változást követő öt éven belül újabb névváltoztatás nem engedélyezhető, ennek letelte után pedig az ismételt változásért már 50 000 forintot kell fizetni.

A név kötelez tehát, mindaddig, amíg meg nem változtatjuk.

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024
Kézikönyv (Belföldi és Nemzetközi ügyletek)

Szerző: Dr. Csátaljay Zsuzsanna
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 620 oldal
Megjelenés: 2024. február 23.

Kedvezményes ár:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Előrendelés ITT>>

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Molnár Gergő Zsolt

Dr. Molnár Gergő Zsolt
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd | Partner
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
gergo.molnar@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja