Átláthatatlan és következetlen rezsiszámlák és elszámolások – Mi járhat a felháborodott fogyasztónak?

Szerző(k): Dr. Molnár Gergő Zsolt | 2018.05.17 | Követeléskezelés

Sokan tapasztalhatták már, hogy valamely rezsiszolgáltató átláthatatlan módon tájékoztat az elszámolásairól, azokból sokszor ki sem tűnik, hogy a fogyasztónak pontosan mekkora összegű tartozása áll fenn, melyik hónapból. Az ügyfélszolgálaton rendszerint azt tanácsolják, hogy írásban jelezzük a kérdéseinket és problémáinkat, s ezzel kezdetét veszi a véget nem érő, további bonyodalmakkal járó levelezgetés, aminek jó esetben a végén kiderül, hogy a szolgáltató által adott tájékoztatások teljesen átláthatatlanok voltak, többletfizetésre kívánták kötelezni a fogyasztót. Időközben elment egy év… Ezek után van bármi eszköze az összezavart fogyasztónak, hogy anyagi kompenzációhoz jusson?

A Budapesti Békéltető Testület egy olyan vitarendezési fórum, ahová a fogyasztók fordulhatnak a szolgáltatókkal fennálló vitás ügyeikben. A fórum eljárása ingyenes, és a bírósági eljárásokhoz képest további nagy előnye, hogy gyorsabban döntést hoz a Testület, így az ügy jó esetben nem húzódik évekig, és a felek között egyezség jön létre.

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024
Kézikönyv (Belföldi és Nemzetközi ügyletek)

Szerző: Dr. Csátaljay Zsuzsanna
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 620 oldal
Megjelenés: 2024. február 23.

Kedvezményes ár:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Előrendelés ITT>>

Egy, a Békéltető Testület előtt indult konkrét eljárásban a döntéshozók megállapították, hogy az áramszolgáltató köteles kötbért fizetni a fogyasztónak, és átlátható, világosan érthető elszámolást készíteni a fogyasztásról, valamint a fogyasztó által teljesített befizetésekről, figyelemmel arra, hogy a konkrét ügyben az áramszolgáltató többször téves tájékoztatást és téves fizetési felszólítást küldött a kérelmezőnek, akinek a szolgáltató többszöri tévedésének köszönhetően magasabb összeget kellett volna megfizetnie a szolgáltató felé. Kötbér fizetésére akkor köteles a szerződő fél, ha olyan okból, amelyért felelős, megszegi a szerződést. Ebben az esetben tehát a Testület álláspontja az volt, hogy a szolgáltató a felek között létrejött szerződéses kötelezettségeinek nem vagy nem megfelelően tett eleget, így fizetési kötelezettsége áll fenn.

A Békéltető Testület által hozott döntéssel szemben minden esetben bírósági felülvizsgálatot lehet kérni, ha valamelyik fél nem ért egyet a határozattal. Ez a fenti konkrét esetben is így történt, mivel az áramszolgáltató nem hagyta annyiban az 5000 forint összegű kötbérfizetési kötelezettségét. Az ügy eljutott egészen a Kúriáig, ahol a legfelsőbb fórum szintén megerősítette, hogy a szolgáltató szigorúan értelmezendő kötelezettsége, hogy az általa kibocsátott számla követhető és érthető legyen a fogyasztó számára, és ha ezen kötelezettségének nem tesz eleget, úgy adott esetben a fogyasztónak kötbér is járhat.

Ugyan a Békéltető Testület előtt indult eljárások is, ha bíróság elé kerülnek, ugyanúgy elhúzódhatnak, a vitarendezési fórum ingyenes eljárása a legtöbb esetben mégis hatékonyan és gyorsan orvosolni tudja a felek közötti jogvitát, ezért a fogyasztói jogok érvényesítése érdekében sokszor megéri benyújtani a kérelmet a Testület elé.

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Molnár Gergő Zsolt

Dr. Molnár Gergő Zsolt
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd | Partner
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
gergo.molnar@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja