Többen a kevesebb, avagy az önkormányzati elővásárlási jog titkai

Szerző(k): Dr. Bihary Ákos LL.M. | 2018.10.11 | Ingatlan

Önkormányzati ingatlan megvásárlásakor széles körben ismert tény – vagy mondhatnám azt is, hogy nehézség –, hogy a Magyar Államot és – amennyiben az eladó fővárosi kerületi önkormányzat – a fővárosi önkormányzatot nyilatkoztatni kell az őket megillető, jogszabályon alapuló elővásárlási jogról.

Az önkormányzatokat egymással szemben megillető elővásárlási jog az egyes állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvényen alapul.

A procedúra a döntési mechanizmusok miatt egyrészt hosszadalmas, másrészt magában rejti azt a kockázatot, hogy a hőn áhított ingatlan ezen jogintézmény miatt nem kerül a tulajdonunkba.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Talán kevéssé ismert az a szabály, melyet a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény tartalmaz, és mely szerint az önkormányzatok más önkormányzat tulajdonára fennálló elővásárlási joga az önkormányzati lakásokra és a bérbeadás útján hasznosított önkormányzati helyiségekre nem érvényesíthető.

Sajátos helyzet állhat elő abban az esetben, amennyiben az ügylet tárgya ingatlannyilvántartási szempontból nem lakás, hanem például egy kivett lakóházként nyilvántartott önálló ingatlan, amelynek felépítményében ugyan lakások vannak kialakítva, de nem minősül társasháznak, így a lakások sem képeznek önálló albetéteket.

INGATLANOKKAL KAPCSOLATOS ÁFA-SZABÁLYOK 2019 – Konferencia

Ingatlanszabályok alkalmazása a közösségi jog tükrében
Időpont: 2019. január 24., csütörtök
Előadók:  Dr. Csátaljay Zsuzsanna

Ár: 29.900 Ft helyett 20.930 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS

Könnyű szívvel lehetne azt mondani, hogy mivel az ingatlan jogi jellege nem lakás, így az elővásárlási jog fennáll és gyakorolható.

Találkozhatunk azonban olyan jogi állásponttal, és a fővárosi önkormányzat is ezt képviseli, hogy függetlenül az ingatlan jogi jellegétől, amennyiben abban lakások találhatók, és azok önkormányzati lakásnak minősülnek, úgy a törvény által biztosított elővásárlási jog nem gyakorolható, nem áll fenn a Lakástörvény kivétel szabálya alapján.

Óva intenénk azonban bárkit attól, hogy ezt a gyakorlatot generális jelleggel alkalmazhatónak és alkalmazandónak minősítse!

Nem zárható ki ugyanis, hogy más önkormányzatok és különösen a földhivatalok jogértelmezése ettől eltérő. Ez utóbbi esetben mindenképpen be kell szerezni az elővásárlásra jogosult konkrét, az adott ügyletre vonatkozó nyilatkozatát az elővásárlási jog gyakorlásáról vagy nem gyakorlásáról.

Javasolt tehát a talán feleslegesnek tűnő óvatosság, alaposság és körültekintő eljárás.

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Bihary Ákos LL.M.

Dr. Bihary Ákos LL.M.
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd | Senior partner
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
akos.bihary@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja