A fogyasztó mindent visz, vagy mégsem?!

Szerző: Dr. Kálmán Kinga | 2017.05.10 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

Egy webáruház elindításának számos előnye van vállalkozói szempontból. Többek között nem szükséges üzlethelyiséget fenntartanunk, és ezáltal komoly költségeket takaríthatunk meg, de említésre méltó, hogy sokkal szélesebb vásárlói közönséget érhetünk el, hiszen a távolságok ma már nem jelentenek akadályt.

A webes vásárlás ugyanakkor kockázatokat is rejt magában, főként fogyasztói szempontból, ugyanis a vásárló nem tudja a valóságban is megvizsgálni a kiszemelt terméket, csak képek alapján és adatokból tájékozódik. Ezt a veszélyt a jogalkotó is felismerte, ennek okán pedig egyre szélesebb körben biztosítja a vásárlóknak a „meggondolás jogát”.

A magyar jogrendszerben eddig is kiemelt helyet foglalt el a webshopos vásárlások esetére biztosított elállási jog, melyet a 2011/83/EU Irányelv alapján a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szabályoz részletesen.

E-Kereskedelem adózási és számviteli kérdései

ÁFA-kérdések, Távolsági értékesítés, Teljesítés helye, Akciók, Promóciók, Pénztárgép, E-számla, Előleg, Online számlázás, Számvitel
Időpont: 2017. október 30., hétfő
Előadók: Dr. Kelemen László, Rácz Gábor

Ár: 25.900 Ft helyett 18.130 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS

Ugyanakkor egy nemrégiben hatályba lépett jogszabály-módosításnak köszönhetően a vásárlók most már nem csak elállás keretében visszakozhatnak a vételtől, de a szerződés létrejötte előtt is visszavonhatják ajánlatukat minden további kötelezettség nélkül.

Mit is jelent ez a gyakorlatban?

Az alapvető szabályok értelmében, ha a vásárló megrendelést küld az eladónak, az a vásárlóra nézve ajánlati kötöttséget eredményez a jogszabályokban vagy a vállalkozás jól megírt Általános Szerződési Feltételei között meghatározott időtartamra. Amennyiben ezen időszak alatt az eladó visszaigazolja a megrendelést, úgy az a felek között minden további nyilatkozat nélkül létrehozza a szerződést, vagyis az eladó köteles a terméket leszállítani, a vevő pedig köteles azt átvenni és a vételárát kifizetni.

Ezidáig, ha a vásárló úgy ítélte meg, hogy neki mégsincs szüksége a megrendelt árucikkre, vagy a kiszállítást követően szembesült azzal, hogy a termék nem kedvére való, elállási jogával élve visszamenőlegesen megszüntethette a megkötött szerződést.  Ilyenkor a vevő – ha már sor került a kiszállításra – köteles volt a terméket visszaküldeni, az eladó pedig köteles volt a vevő által megfizetett összeget visszatéríteni.

Az új szabályozás értelmében azonban a vásárló már nem csak a megrendelés visszaigazolása után léphet vissza az ügylettől elállási joga alapján. Immáron a vevő az eladói válasz előtt is visszavonhatja ajánlatát, mely az ajánlati kötöttségét megszünteti és a szerződés létrejöttének lehetőségét is kizárja. A fogyasztói szabad akarat tehát újabb teret nyert.

És hogy mindezek alapján mire ügyeljünk webáruházunknál? Véletlenül se szállítsunk ki olyan terméket, melyre az ajánlatát a vásárló már a szerződéskötés előtt visszavonta, ugyanis még csak arra sem lesz jogalapunk, hogy a felesleges fuvarköltséget érvényesítsük a vásárlóval szemben.

E-Kereskedelem jogi kérdései

Fogyasztói szerződések, Adatszolgáltatás, Adatvédelem, Webáruház-nyitás, Webáruház-üzemeltetés, Hírlevél-küldés (DM), Fogyasztóvédelem, Panaszkezelés
Időpont: 2017. december 7., csütörtök
Előadók: Dr. Bihary Ákos, Dr. Kálmán Kinga

Ár: 25.900 Ft helyett 18.130 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS

Ossza meg ismerőseivel:

Dr. Kálmán Kinga

Dr. Kálmán Kinga
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Balogh, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
kinga.kalman@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja