Három munkanapos csere – mikor is kötelező?

Szerző: Dr. Kálmán Kinga | 2017.04.25 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

Az Ön üzletét is rohamozták már meg a karácsonyi ünnepek után háromnapos cserére hivatkozva? Ha igen, legyen résen, nem minden esetben kötelező új termék szolgáltatása!

Pár évvel ezelőtt futótűzként terjedt el a hír, hogy három munkanapon belül cseréltetni lehet az újonnan vásárolt, de hibás termékek széles körét. Azzal azonban sokan azóta sincsenek tisztában, hogy ez a jog kizárólag a kötelező jótállás keretében gyakorolható és kizárólag a fogyasztókat illeti meg.

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet egyértelműen nevesíti, hogy melyek azok a termékcsoportok (tipikusan a 10 000 Ft feletti műszaki cikkek, bútorok, motoros eszközök stb.), melyekre kötelező egyéves jótállás biztosítása. Ugyanezen termékek esetében irányadó az is, hogy ha azok már az értékesítéskor hibásak voltak, és a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a három munkanapos határidőn belül érvényesített jótállási igény esetén nem lehet elsőként kijavítást felajánlani, kötelező a terméket rögtön kicserélni.

A jogszabály ugyanakkor rögzíti, hogy a kötelező jótállási igényt csak a fogyasztók érvényesíthetik, illetve hogy használt cikkekre nem vonatkozik az előírás.

E-Kereskedelem adózási és számviteli kérdései

ÁFA-kérdések, Távolsági értékesítés, Teljesítés helye, Akciók, Promóciók, Pénztárgép, E-számla, Előleg, Online számlázás, Számvitel
Időpont: 2017. október 30., hétfő
Előadók: Dr. Kelemen László, Rácz Gábor

Ár: 25.900 Ft helyett 18.130 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS

Ha tehát céges számlára vásárolt ügyfelünk, vagy az érintett termék nem szerepel a kormányrendelet mellékletében, legfeljebb az önként vállalt jótállásunk vagy a Ptk. szavatosságra vonatkozó szabályai alapján kell biztosítanunk a szervizelést.

Gyakori hiba a vásárlók részéről, hogy a három munkanapot onnantól számítják, hogy elkezdik használni a vásárolt eszközt, holott a határidő a vásárlás napjával kezdődik, vagy ha helyszíni üzembe helyezésre kerül sor, úgy ez a nap a kezdő dátum. Amennyiben vásárlónk kicsúszott a határidőből, úgy az általános szabályok szerint orvosolhatjuk a hibát, tehát elsőként felajánlhatjuk a kijavítást, és nem kell a terméket rögtön kicserélnünk.

A jótállási igények érvényesítésénél, így a három munkanapos cserénél is előírás, hogy kötelező a jótállási jegy bemutatása. Ez alól csak akkor mentesül a vásárló, ha a jótállási jegyet nem kapta meg a vásárláskor. Utóbbi esetben el kell fogadnunk a vételár megfizetését igazoló számlát vagy a nyugtát is. Ha pedig a jótállási jegy az eladó hibájából nem lett szabályosan kiállítva, úgy arra nem hivatkozhatunk az igény megtagadása során, a fogyasztó kérésének eleget kell tennünk.

Akár három munkanapon belül, akár egy éven belül kerül sor a termék cseréjére, a jótállási jegyen köteles az eladó feltüntetni a csere tényét és időpontját, hiszen ezen időpontban újra indulnak a határidők és újra érvényesíthető jótállási igény.

E-Kereskedelem jogi kérdései

Fogyasztói szerződések, Adatszolgáltatás, Adatvédelem, Webáruház-nyitás, Webáruház-üzemeltetés, Hírlevél-küldés (DM), Fogyasztóvédelem, Panaszkezelés
Időpont: 2017. december 7., csütörtök
Előadók: Dr. Bihary Ákos, Dr. Kálmán Kinga

Ár: 25.900 Ft helyett 18.130 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS

Ossza meg ismerőseivel:

Dr. Kálmán Kinga

Dr. Kálmán Kinga
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Balogh, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
kinga.kalman@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja