Mediáció – érzelmek vs érdekek, avagy mire fókuszál a mediátor?

Szerző: Dubravecz Gyöngyvér | 2019.10.28 | Mediáció

A mediáció egyre elterjedtebb Magyarországon. A mediátorok szolgáltatásait igénybe lehet venni többek között bíróságokon, családsegítő központokban, néhány ügyvédi irodában, kamarákban és sok mediátor magánpraxisban végzi tevékenységét.

Néhány mediátor honlapján olvasható, hogy érzelmekre fókuszálva dolgozik, mások pedig az érdekek mentén való mediálásra esküsznek. Nos, hogy is van ez valójában? Lehet-e csak érzelmek vagy csak érdekek mentén mediálni?

Ez nagyrészt attól függ, hogy milyen jellegű konfliktussal jönnek az ügyfelek.

Gondoljunk csak bele egy eldurvult üzleti vitába, amikor már az indulatok, a düh, a kétségbeesés, úgy elborította a szereplők agyát és életét, hogy nem tudnak már józanul gondolkodni, nem látnak kiutat a helyzetükből.

Hallottunk már többször dühös cégtulajdonosoktól olyat, hogy „Beborítom a céget, nem érdekel, ha én is rámegyek, de beborítom a céget”.  Ilyenkor az a teendőnk mediátorként, hogy segítsünk nekik félretenni az érzelmeiket, az indulataikat, segítsünk abban, hogy három lépés távolságból szemléljék a kialakult helyzetüket.  Ez nem könnyű, de egy közvetítői eljárás során, speciális mediációs technikákkal tudjuk az ügyfelek figyelmét egy logikus gondolkodás felé fordítani. Ilyenkor meg kell fogalmazni a közös érdekeket, esetleg az indulatok mögött meghúzódó szükségleteket.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Kedvező változás magánszemély építtetőknek

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Számtalan esetben volt már mediációs munkám során arra példa, hogy hónapok óta tartó, megoldhatatlannak tűnő ügyben, pár perc alatt sikerült megtalálni a konszenzusos megoldást akkor, amikor az érzelmek helyett az érdekekre fókuszáltak. A legtöbb gazdasági témájú vita, üzleti konfliktus ilyen.

Gyakran előfordul azonban olyan helyzet, amikor pl. egy családban annyira eltávolodtak egymástól a családtagok, házastársak, testvérek, hogy fogalmuk sincs a másik érzéseiről.  Volt már nálunk olyan házaspár, akik gyakorlatilag évek óta nem beszélgettek egymással. Mint két idegen, éltek egy lakásban, mindketten begubóztak a saját kis mikrovilágukba. Valójában számadást végeztek az életükkel, mindketten megkeseredettek voltak amiatt, hogy nem sikerült megvalósítani fiatalkori önmegvalósítási álmaikat. Ezért kimondatlanul is a másikat hibáztatták. A mediációs ülés alatt ezek a gondolatok kimondásra kerültek, megértették egymást, elindult közöttük a párbeszéd. A kapcsolatuk megjavult és elkerülték a válást.

Ilyenkor a mediáció során felszínre kerülhetnek elhallgatott érzelmek, félelmek, vágyak, csalódottságok. Tisztázódhatnak sérelmek, félreértések. Ilyen esetekben az a hatásos módszer, ha először az érzelmeket hozzuk felszínre, segítünk az ügyfeleknek abban, hogy megnyíljanak egymás előtt.

Nagyon elterjedt felfogás az ügyfelek körében, hogy az érzelmeikről nem tehetnek, azok vannak és kész. Megkérdőjelezhetetlenek. Azonban ez nem így van. Nagyon sok negatív érzelem a hibás gondolkodásból fakad, az irracionális elvárásokból, a berögzült hiedelmekből.

A legtöbb mediációban egyaránt foglalkozni kell az érzelmekkel és az érdekekkel is.

Egy jó mediátor ráérez arra, hogy mikor, milyen irányba induljon a mediáció. Fontos, hogy a mediátor megadja a szükséges kereteket, biztosítja a kellő időt, megteremti a bizalmi légkört, jó kérdezéstechnikával irányítja és mederben tartja a folyamatot. Az Umathum Mediátor Irodában kiválóan felkészült, tapasztalt mediátorok várják az ügyfeleket, érdemes kipróbálni a konfliktuskezelésnek ezt a módját!

Szerző: Dr. Bölcskei Krisztián
Ár: 12.900 Ft helyett 8.900 Ft

Ossza meg ismerőseivel:

Dubravecz Gyöngyvér

Dubravecz Gyöngyvér
Umathum Mediátor Iroda és Akadémia
ügyvezető | mediátor | IM által akkreditált mediátor-kiképző tréner
umathum@mediatorakademia.com
A szerző szakmai profilja