Szabályszerű reklám vagy kéretlen tartalom? – A hírlevélküldés feltételei

Szerző: Dr. Kálmán Kinga | 2017.04.25 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

Az Ön e-mailes postafiókjába is tucatjával érkeznek a nem kért reklámküldemények, amelyeket megtekintés nélkül kitöröl? Szeretné, hogy hírlevelei ne erre a sorsra jussanak? Az alábbi előírások betartásával elérheti, hogy elektronikus levelei valóban eljussanak a címzetthez és ne a virtuális kukában végezzék olvasatlanul.

Akár napi, akár havi rendszerességgel népszerűsítenénk elektronikus levélben termékeinket vagy szolgáltatásainkat, a Reklámtörvényben (Grt.) lefektetett szabályokra mindig figyelemmel kell lennünk.

Reklámcélú hírlevelet természetes személyek részére kizárólag a címzett előzetes, önkéntes és kifejezett – jogszabály által meghatározott tartalmú – hozzájárulása alapján lehet küldeni.

„Feliratkozás” nélkül tehát nem bombázhatjuk ügyfeleinket vagy leendő vásárlóinkat ajánlatainkkal, szükséges hozzá az érintett személy beleegyezése még a hírlevélküldés megkezdése előtt.

A legcélszerűbb, ha a szerződéskötéssel (értékesítéssel) egyidejűleg felkínáljuk az érintettnek a regisztráció lehetőségét, például egy erre vonatkozó (kitöltetlen) check box megjelenítésével. Vigyázzunk azonban, hogy a feliratkozás nem lehet a szerződés megkötésének feltétele.

Más a helyzet, ha a címzetti lista nem természetes személyekből, hanem cégekből, intézményekből, egyéb jogi személyekből áll. Ilyen esetekben ugyanis nincs szükség előzetes hozzájárulásra, ha a cím, amelyre hírlevelünket küldjük, a címzett honlapjáról vagy nyilvános regiszterből (cégjegyzékből) származik. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ha egy vállalat valamely konkrét munkatársának küldjük levelünket, már előfordulhat, hogy természetes személyként is megszólítjuk, ekkor ismét kötelező lehet az előzetes beleegyezés megszerzése.

A hírlevélküldések alkalmával egységes előírás, hogy a hírlevél minőséget jól láthatóan fel kell tüntetni, továbbá a levélből ki kell derülnie, hogy ki a levél valódi feladója, azt nem lehet álnevek mögé bújtatni. Úgyszintén, ha nyereményjátékról vagy akcióról szól reklám e-mailünk, ezekre megfelelően utalni kell a tartalomban, és a részvételi feltételeket is közölni kell a címzettel.

Ahogy a hírlevélre való feliratkozásnál is az önkéntesség az irányadó, úgy a leiratkozásban is szabad kezet kell adni címzettnek. A hírlevelek későbbi küldését az érintett bármikor, ingyenesen és korlátozás nélkül megtilthatja. Erre mind postai úton, mind elektronikusan (e-mailben vagy a honlapon a „leiratkozás” gombbal) biztosítani kell a lehetőséget.

A feliratkozás és leiratkozás közötti időszakban azonban nem csak az eddig részletezett szabályokra kell tekintettel lenni, hanem az Info tv. előírásait is alkalmazni kell, ugyanis a hozzájárulásukat megadó természetes személyek adatai tekintetében a hírlevélküldők adatkezelést folytatnak, amelynek szigorú és komolyan szankcionált előfeltételei vannak.

A szabályok megsértése a fogyasztóvédelmi hatóság, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, illetve a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság eljárását vonhatja maga után.

Ossza meg ismerőseivel:

Dr. Kálmán Kinga

Dr. Kálmán Kinga
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Balogh, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
kinga.kalman@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja

E-Kereskedelem 2017 – Konferencia

Jogi szabályozás, Adózás, Bizonylatolás
Időpont: 2017.06.12
Előadók: Dr. Kálmán Kinga, Dr. Kelemen László, Rácz Gábor
Ár: 24.980 Ft helyett 17.485 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS