Szerző(k): Dr. Kálmán Kinga | 2017.04.25 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem
Az Ön üzletét is rohamozták már meg a karácsonyi ünnepek után háromnapos cserére hivatkozva? Ha igen, legyen résen, nem minden esetben kötelező új termék szolgáltatása!
Pár évvel ezelőtt futótűzként terjedt el a hír, hogy három munkanapon belül cseréltetni lehet az újonnan vásárolt, de hibás termékek széles körét. Azzal azonban sokan azóta sincsenek tisztában, hogy ez a jog kizárólag a kötelező jótállás keretében gyakorolható és kizárólag a fogyasztókat illeti meg.
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet egyértelműen nevesíti, hogy melyek azok a termékcsoportok (tipikusan a 10 000 Ft feletti műszaki cikkek, bútorok, motoros eszközök stb.), melyekre kötelező egyéves jótállás biztosítása. Ugyanezen termékek esetében irányadó az is, hogy ha azok már az értékesítéskor hibásak voltak, és a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a három munkanapos határidőn belül érvényesített jótállási igény esetén nem lehet elsőként kijavítást felajánlani, kötelező a terméket rögtön kicserélni.
A jogszabály ugyanakkor rögzíti, hogy a kötelező jótállási igényt csak a fogyasztók érvényesíthetik, illetve hogy használt cikkekre nem vonatkozik az előírás.
Ha tehát céges számlára vásárolt ügyfelünk, vagy az érintett termék nem szerepel a kormányrendelet mellékletében, legfeljebb az önként vállalt jótállásunk vagy a Ptk. szavatosságra vonatkozó szabályai alapján kell biztosítanunk a szervizelést.
Gyakori hiba a vásárlók részéről, hogy a három munkanapot onnantól számítják, hogy elkezdik használni a vásárolt eszközt, holott a határidő a vásárlás napjával kezdődik, vagy ha helyszíni üzembe helyezésre kerül sor, úgy ez a nap a kezdő dátum. Amennyiben vásárlónk kicsúszott a határidőből, úgy az általános szabályok szerint orvosolhatjuk a hibát, tehát elsőként felajánlhatjuk a kijavítást, és nem kell a terméket rögtön kicserélnünk.
A jótállási igények érvényesítésénél, így a három munkanapos cserénél is előírás, hogy kötelező a jótállási jegy bemutatása. Ez alól csak akkor mentesül a vásárló, ha a jótállási jegyet nem kapta meg a vásárláskor. Utóbbi esetben el kell fogadnunk a vételár megfizetését igazoló számlát vagy a nyugtát is. Ha pedig a jótállási jegy az eladó hibájából nem lett szabályosan kiállítva, úgy arra nem hivatkozhatunk az igény megtagadása során, a fogyasztó kérésének eleget kell tennünk.
Akár három munkanapon belül, akár egy éven belül kerül sor a termék cseréjére, a jótállási jegyen köteles az eladó feltüntetni a csere tényét és időpontját, hiszen ezen időpontban újra indulnak a határidők és újra érvényesíthető jótállási igény.
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.
E-Kereskedelem 2017 – Konferencia
Jogi szabályozás, Adózás, Bizonylatolás
Időpont: 2017.06.12
Előadók: Dr. Kálmán Kinga, Dr. Kelemen László, Rácz Gábor
Ár: 24.980 Ft helyett 17.485 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS