Szerző(k): Dr. Nagy-Fribiczer Gabriella | 2018.01.25 | Közbeszerzés
A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) által szabályozott meglehetősen nagy számú kötelezően érvényesítendő kizáró ok között kiemelt helyet foglal el a – közbeszerzési szakmai zsargonban gyakorta csak „off shore” kizáró okként aposztrofált – 62. § (1) bekezdés k) pont [és azon belül is a kb) alpont] szerinti kizáró ok.
A kiemelt jelleg egyfelől abban mutatkozik meg, hogy ezen kizáró ok az uniós eljárásrend szerinti közbeszerzéseken túl minden esetben kötelezően érvényesítendő a nemzeti eljárásrend szerint megvalósított (kisebb értékű) közbeszerzések esetében is, másfelől a Kbt. 62. § (1) bekezdés k) pont kb) alpont szerinti kizáró ok az egyetlen olyan kötelező kizáró ok, amely vonatkozásában a nemzeti eljárásrendben sem elegendő egyszerűen nyilatkozni arra vonatkozóan, hogy az a gazdasági szereplők tekintetében nem áll fenn, hanem kifejezetten nyilatkozni szükséges a tényleges tulajdonos személyéről (illetve annak hiányáról).
Közbeszerzés 2019 – Konferencia
Változik a közbeszerzési törvény (Kbt.) + Aktualitások
Időpont: 2019. január 18., péntek
Előadók: Dr. Nagy-Fribiczer Gabriella, Dr. Szabó Andrea
Ár: 29.900 Ft helyett 20.930 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS
Korábbi blog cikkükben már foglalkoztunk ezen kizáró okkal, azon – magát még mindig meglehetősen széles körben tartó – tévhit eloszlatása céljából, hogy a Kbt. 62. § (1) bekezdés k) pont kb) alpontja szerinti kizáró ok a tényleges tulajdonossal nem rendelkező cégeket zárja ki a közbeszerzési eljárásokból; a kizáró ok valójában ugyanis csak azon gazdasági szereplőket érinti hátrányosan, amelyeknek ugyan van természetes személy tényleges tulajdonosuk, de nem képesek (hajlandóak) azt megnevezni.
A fent hivatkozott cikkünkben még a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi CXXXVI. törvény (a továbbiakban: régi Pmt.) tényleges tulajdonos fogalmának releváns rendelkezéseire hivatkoztunk [régi Pmt. 3. § r) pont ra)–rb) vagy rc)–rd) alpontja], mivel a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló új 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban: új Pmt.) 2017. június 26-ai hatálybalépése ellenére a Kbt. 62. § (1) bekezdés k) pont kb) alpontjában egészen 2017. december 31-éig kifejezetten a régi Pmt.-t hivatkozta meg.
A Kbt.-nek a közigazgatási bürokráciacsökkentéssel és az egyes hatósági eljárások egyszerűsítésével összefüggő törvények módosításáról szóló 2017. évi CLXXXVI. törvénnyel történő, 2018. január 1-jén hatályba lépett módosítása ugyanakkor e tekintetben is kiigazította a közbeszerzési szabályokat.
E kiigazítás két oknál fogva nem tekinthető pusztán formainak:
- egyrészt magában az új Pmt.-ben a korábbi szabályozáshoz képest módosult (szélesedett és szigorodott) a tényleges tulajdonos fogalma,
- másrészt a módosított Kbt. nem a régi Pmt.-vel megegyező körben hivatkozza meg az új Pmt. tényleges tulajdonosra vonatkozó rendelkezéseit.
Addig ugyanis, amíg a Kbt. alkalmazásában a régi Pmt. tényleges tulajdonos fogalmát meghatározó 3. § r) pontjának ra)–rb) és rc)–rd) alpontjai szerinti természetes személyek minősültek tényleges tulajdonosnak, az új Pmt. 3. § 38. pontjából csak az a)–b) és d) alpont szerinti természetes személyek minősülnek a közbeszerzések szempontjából tényleges tulajdonosnak, a következők szerint (az új Pmt. bővült előírásai félkövéren szedve):
„38. tényleges tulajdonos:
- a) az a természetes személy, aki jogi személyben vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetben közvetlenül vagy – a Polgári Törvénykönyvről szóló törvény (a továbbiakban: Ptk.) 8:2. § (4) bekezdésében meghatározott módon – közvetve a szavazati jogok vagy a tulajdoni hányad legalább huszonöt százalékával rendelkezik, vagy egyéb módon tényleges irányítást, ellenőrzést gyakorol a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet felett, ha a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet nem a szabályozott piacon jegyzett társaság, amelyre a közösségi jogi szabályozással vagy azzal egyenértékű nemzetközi előírásokkal összhangban lévő közzétételi követelmények vonatkoznak,
- b) az a természetes személy, aki jogi személyben vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetben – a Ptk. 8:2. § (2) bekezdésében meghatározott – meghatározó befolyással rendelkezik,
- d) alapítványok esetében az a természetes személy,
- da) aki az alapítvány vagyona legalább huszonöt százalékának a kedvezményezettje, ha a leendő kedvezményezetteket már meghatározták,
- db) akinek érdekében az alapítványt létrehozták, illetve működtetik, ha a kedvezményezetteket még nem határozták meg, vagy
- dc) aki tagja az alapítvány kezelő szervének, vagy meghatározó befolyást gyakorol az alapítvány vagyonának legalább huszonöt százaléka felett, illetve az alapítvány képviseletében eljár,”
Hangsúlyozandó, hogy bár az új Pmt. 3. § 38. pontjának f) pontja – a régi Pmt.-hez hasonlóan – tartalmazza azon kisegítő szabályt, miszerint a 3. § 38. pontjának a) és b) pontjában meghatározott természetes személy hiányában a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vezető tisztségviselője minősül tényleges tulajdonosnak, ezen előírás a közbeszerzési eljárásokban (a korábban egy rövid ideig alkalmazott szabályozási megoldástól eltérően) nem érvényes. Azaz a vezető tisztségviselőt nem kell, illetőleg lehet tényleges tulajdonosként megjelölni, illetve megjelölésüket elvárni.
Az új előírások a 2018. január 1-jén és az azt követően megkezdett közbeszerzési eljárásokra, közbeszerzési eljárások alapján megkötött szerződésekre alkalmazandók. Mivel a közbeszerzési eljárások ajánlatkérői jellemzően nyilatkozat-minták kiadásával segítik a megfelelő ajánlattételt a kizáró okokra vonatkozó nyilatkozatok tekintetében is, a fenti módosításra tekintettel a közbeszerzési eljárásokban rendelkezésre bocsátott nyilatkozat-mintákat is felül kell vizsgálni.
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.