Szerző(k): Dr. Szigeti-Szabó Andrea LL.M. | 2018.03.08 | Munkajog
Egyre több munkáltatónál elterjedt gyakorlat, hogy a munkavégzés megkönnyítése céljából céges mobiltelefont bocsátanak a munkavállalóik rendelkezésére. Természetesen ennek is – mint minden juttatásnak – örülnek a munkavállalók, azonban a hiányzó vagy nem megfelelő szabályozás okán a későbbiekben megüthetik a bokájukat. Vegyük sorra, hogy mire érdemes rákérdezni, amikor a főnökünk mosolyogva átnyújtja nekünk a legújabb okostelefont!
Mindenekelőtt fontos leellenőriznünk, hogy a munkáltatónk belső szabályzata tartalmaz-e rendelkezést a céges mobiltelefon használatáról. Amennyiben igen, úgy egyszerű a dolgunk, csak lapozzuk fel, és véssük fel az emlékezetünkbe az ott olvasottakat. Ha nem, úgy feltétlenül érdemes rákérdeznünk első körben arra, hogy a mobiltelefon használható-e magáncélokra, vagyis kezdeményezhetünk-e róla magánjellegű hívásokat.
Amennyiben a munkáltatónk kifejezetten rögzítette, hogy nem engedélyezi a céges mobiltelefon magáncélú használatát, úgy a mobiltelefon csak és kizárólag munkavégzéssel összefüggő célokra használható és valamennyi kimenő hívásunk és hívószámunk adatai ellenőrizhetőek a munkáltató által.
Munkajogi és Polgári jogi Szerződés- és Iratmintatár
Szakkönyv + Pendrive
Ha a fenti kifejezett tiltás ellenére a céges mobiltelefonról bonyolítjuk a családi életünket, úgy a munkáltatónk – élve az Mt. 11. §-ában szereplő ellenőrzés jogával – megismerheti a hívásokat annak érdekében, hogy a magáncélú és a munkavégzési célú telefonhasználatot elkülönítse, illetve a magáncélú hívások tényét deklarálja, bizonyítsa. Ezen hívások költségeit természetesen – mivel azok nem a munkavégzés céljából történtek – a munkavállalónak kell állnia.
Amennyiben a munkáltatónktól azt a tájékoztatást kapjuk, hogy a céges mobiltelefon magáncélra is használható, akkor két fontos kérdést kell tisztáznunk. Elsődlegesen arra kell választ kapnunk, hogy miként kerül majd megkülönböztetésre a hivatalos és a magáncélú telefonhasználat. Erre kialakult gyakorlat a munkáltatók részéről, hogy a kimenő hívások két előhívóval vehetők igénybe: az egyik előhívó a munkavégzési célú, a másik előhívó a magáncélú hívások során alkalmazható.
A másik megoldás, hogy a munkáltató hívásrészletezőt kér a telefonszolgáltatótól és felhívja a munkavállalót arra, hogy a dokumentumon a magáncélú hívások esetében a hívott számokat tegye felismerhetetlenné. Bármelyik megoldás mellett is dönt a munkáltató, a hivatalos hívások adatait megismerheti, a magáncélú hívások adatait nem.
A másik kérdés pedig, amit még fontos feltennünk a munkáltatónknak, hogy kit fog terhelni a céges mobiltelefon számlája. Itt a munkáltató jóindulatára vagyunk bízva, de természetesen teljesen érthető, ha a munkáltató előírja, hogy a magáncélú hívások költségeit a munkavállalónak kell viselnie.
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.