Szerző(k): Joó Gabriella | 2018.07.12 | Magánszemély adózása
Június közepén a kormány a Parlament elé terjesztette az adótörvény-módosítások tervezeteit, a jelenleg elfogadás alatt álló T/625. és T/627. számú törvényjavaslatokat. Az idei módosító javaslatok a jelentős érdemi változtatásokon túlmenően, továbbra is az adójogszabályok egyszerűsítését és az adminisztrációs terhek csökkentését célozzák.
A T/625. számú törvényjavaslatban szereplő, a személyi jövedelemadóról szóló törvényt módosító rendelkezések között a legnagyobb visszhangot a kifizetői, munkáltatói juttatások megnyirbálására, a cafetéria rendszer átalakítására vonatkozó javaslatok keltették. A törvényjavaslat értelmében 2019-től változások várhatóak az Szja tv. 71. §-ában található „béren kívüli juttatások” terén, továbbá lényegesen szűkülhet az Szja tv. 70. §-ában található „egyes meghatározott juttatások” köre is.
Tekintve, hogy a jelenlegi cafetéria szabályok jelentős adminisztrációs terhet rónak a munkáltatókra, indokoltnak tűnik a szabályozás egyszerűsítése. A javaslatok előkészítése során azonban további szempontok is előtérbe kerültek. A jogalkotó álláspontja, hogy a munkáért munkabér járjon, és a munkabér ne legyen helyettesíthető utalványokkal. Jogalkotói szándék továbbá, hogy a munkáltatók a várható adócsökkentések miatt felszabaduló pénzeket jövőre béremelés formájában adják majd oda a dolgozóknak.
A törvényjavaslat szerint tehát a béren kívüli juttatások közül kikerül a munkáltató által készpénzben kifizethető 100 ezer forintos juttatás. Kedvezményes közteher-fizetés mellett adható ún. „béren kívüli juttatásnak” így várhatóan jövőre csak a Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP-kártya) alábbi három alszámlájára utalt támogatás minősülhet majd:
- a szálláshely alszámlára utalt, szálláshely-szolgáltatásra felhasználható legfeljebb évi 225 ezer forint támogatás;
- vendéglátás alszámlára utalt, melegkonyhás vendéglátóhelyeken (ideértve a munkahelyi étkeztetést is), étkezési szolgáltatásra felhasználható legfeljebb évi 150 ezer forint támogatás;
- szabadidő alszámlára utalt, a szabadidő-eltöltést, a rekreációt, az egészségmegőrzést szolgáló, legfeljebb évi 75 ezer forint támogatás.
A SZÉP-kártyán adható juttatások keretösszegeit és a felhasználási területeket változatlanul hagyják, változik azonban az adóalap számításának módja. A tervezet szerint ugyanis a béren kívüli juttatásokra eső adó kiszámításakor nem kell az adóalapra 1,18-as szorzót alkalmazni, az adóalap így megegyezik majd a juttatott jövedelemmel.
A kifizetői közterhekkel kapcsolatban a T/627. számú törvénytervezet alapján nagy újdonságnak számít, hogy új törvényben szabályoznák a szociális hozzájárulási adót (szocho), és a jelenleg kétkulcsos egészségügyi hozzájárulás (eho) 2019. január 1-jétől beolvadna a szociális hozzájárulási adó rendszerébe. Megszűnne tehát a béren kívüli juttatások 14%-os eho-ja, és várhatóan a helyébe lép majd a szociális hozzájárulási adó. A jelenlegi törvényjavaslatban a szociális hozzájárulási adó mértéke az adóalap 19,5%-a, ugyanakkor kilátásba helyezték, hogy 2019. második felétől ez a mérték 17,5%-ra csökkenhet. A SZÉP-kártyán adható juttatások esetében tehát a jelenlegi 34,22%-os adóteher a 19,5 %-os szocho mellett jövőre 34,5%-ra, a 17,5%-ra csökkenő szocho esetén pedig 32,5%-ra módosulhat.
A törvényjavaslat szerint az ún. „egyes meghatározott juttatások” köre is szűkül. Amennyiben a törvényjavaslatokat változatlan formában elfogadják, nem lehet majd „egyes meghatározott juttatásként” adni például iskolakezdési támogatást, helyi utazási bérletet, Erzsébet utalványt, önkéntes kölcsönös biztosítópénztárba fizetett munkáltatói hozzájárulást. Megszűnik továbbá az a lehetőség is, hogy egyes meghatározott juttatásként a munkáltató minden munkavállalónak azonos feltételekkel és módon, illetve több munkavállalónak belső szabályzatban rögzített, teljesítménytől nem függő, közös ismérv alapján adhasson juttatást.
ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
Kedvezményes ár 2024. november 30-ig
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa
Némiképp jó hír, hogy várhatóan továbbra is a munkabérnél kedvezőbben, „egyes meghatározott juttatásként” adóznak majd például a következő juttatások: a hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódó étkezés vagy más szolgáltatás, a céges telefon magáncélú használata, az önkéntes biztosító pénztárakba célzott szolgáltatásra befizetett összeg, az adómentesnek nem minősülő reprezentáció és üzleti ajándék, évi egy alkalommal a csekély értékű ajándék, az üzletpolitikai (reklámcélú) juttatás, és például az olyan ingyenes vagy kedvezményes termék, szolgáltatás révén juttatott adóköteles bevétel, amelynek igénybevételére egyidejűleg több magánszemély jogosult, és a kifizető – jóhiszemű eljárása ellenére – nem képes megállapítani az egyes magánszemélyek által megszerzett jövedelmet.
Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az ún. „egyes meghatározott juttatások” adóalapjának meghatározásához várhatóan jövőre is megmarad az 1,18-as szorzó, így a teljes közteher a szocho jövő évi változásától függ majd.
A benyújtott törvényjavaslatok szerint számos munkáltatói juttatásnak növekedhet a közterhe, és bérként válhatnak adókötelessé, ezért érdemes idejében felkészülni, átgondolni a jövőre adható munkáltatói juttatások körét, mérlegelve az anyagi lehetőségeket, a munkaerő-piaci bérversenyt, és a munkaerő megtartásának további lehetőségeit.
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.