Szerző(k): Dr. Jean Kornél , Vargáné Dr. Fülöp Ágnes | 2019.09.12 | Minden egyéb, ami érdekelheti
A közigazgatási döntések teljesítése jellemzően hatósági beavatkozás nélkül, önkéntes jogkövetéssel történik. Ha azonban a kötelezett önkéntes teljesítése elmarad, úgy azt a hatóság kényszerítheti ki végrehajtás elrendelésével.
Felmerül a kérdés: amennyiben a kötelezettel szemben hatósági ügyben végrehajtási eljárás indult valamely lejárt határidejű és nem teljesített kötelezettség miatt, van-e lehetőség a végrehajtási eljárás felfüggesztésére, illetve azt ki és milyen indokkal kérheti?
A végrehajtási eljárás felfüggesztésére sor kerülhet hivatalból, de meghatározott esetben akár kérelemre is.
A közigazgatási végrehajtás felfüggesztésének feltételeit elsődlegesen a bírósági végrehajtásról szóló törvény (a továbbiakban: Vht.) rendelkezései rögzítik. Ezeket egészítik ki további feltételekkel az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény (Ákr.) végrehajtással kapcsolatos rendelkezései.
Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.
Ezen rendelkezések körébe tartoznak a végrehajtás felfüggesztésére okot adó körülmények, továbbá azokat a feltételek, amelyek beállta esetén – hivatalból vagy kérelemre – a végrehajtást fel kell függeszteni. Ezekben az esetekben a végrehajtást elrendelő hatóságnak mérlegelési jogköre nincs. Ilyen okok lehetnek: pl. ha a végrehajtási eljárásban igényper van folyamatban; kézbesítettnek tekintettséggel szembeni kifogást terjesztettek elő, és az abban előadott tények és körülmények a kifogás elfogadását valószínűsítik; a kötelezett meghalt vagy megszűnt; vagy a végrehajtás folytatása életveszéllyel vagy helyrehozhatatlan kárral járna, vagy az közegészségügyi vagy közbiztonsági okból szükséges.
Az Ákr. ugyanakkor lehetővé teszi azt is, hogy kivételesen a kötelezett kérelmére kerüljön felfüggesztésre a végrehajtási eljárás. Ebben az esetben azonban a végrehajtást elrendelő hatóság nem köteles a végrehajtást felfüggeszteni, hanem csak felfüggesztheti azt, és csak akkor, ha a kötelezett a felfüggesztésre okot adó, méltányolható körülményt igazolta és a végrehajtási eljárás során korábban nem sújtották eljárási bírsággal. Lényeges információ, hogy az Ákr. alapján kiszabható eljárási bírság nem azonos a Vht. alapján kiszabható pénzbírsággal, amelyet mint a végrehajtást kikényszerítő eszközt alkalmaz a hatóság.
Közös szabály, hogy akár hivatalból, akár kérelemre kerül a végrehajtási eljárás felfüggesztésre, ha a felfüggesztésre okot adó körülmény megszűnik, úgy a végrehajtás folytatódik. Ez azonban nem automatikusan következik be, hanem erről a végrehajtást elrendelő hatóság dönt.
A közigazgatási végrehajtási eljárásban az Ákr. eljárás felfüggesztésére vonatkozó, 48. §-ban szabályozott általános szabályai nem alkalmazhatók, tekintettel arra, hogy az ügy körülményeinek vizsgálata már a döntéssel – amire a végrehajtás indult – lezárult.
Közigazgatási végrehajtással kapcsolatosan forduljon bizalommal az Ecovis Hungary Legal jogi szakértőihez!
ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
Kedvezményes ár 2024. november 30-ig
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.