Szerző(k): Dr. Molnár Gergő Zsolt | 2020.04.23 | Minden egyéb, ami érdekelheti
A jegybanktörvény értelmében a Pénzügyi Békéltető Testület látja el a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók között létrejött jogviszonyokból eredő azon vitás ügyeket rendezését, melyekben a fogyasztók bírósági eljáráson kívül akarják szolgáltatójukkal a jogvitáikat rendezni. Az eljárások a fogyasztók kérelmére indulnak, jellemzően valamilyen szolgáltatással összefüggő panasszal kapcsolatban, vagy méltányossági kérelem alapján. Az eljárás célja minden esetben egy egyezség létrehozása. Ennek érdekében a Békéltető Testület megnyilatkoztatja a pénzügyi szolgáltatót, bekéri az érintett ügyféllel kapcsolatos iratokat, szerződéseket, kimutatásokat, valamint a konkrét ügyben felhívja a szolgáltatót álláspontjának kifejtésére.
Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.
Az eljárás gyors, költségkímélő és sok esetben megoldást nyújt a fogyasztó problémájára. Vannak azonban feltételei is az eljárás megindításának, ugyanis a fogyasztónak első lépésben közvetlenül a szolgáltatójával kell megkísérelnie vitás ügyének rendezését. Amennyiben a szolgáltató a fogyasztó kérelmét elutasítja, úgy a fogyasztó ez alapján az elutasítás alapján a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhat. A szolgáltató köteles minden panaszra adott írásbeli válaszában felhívni a fogyasztó figyelmét arra, hogy abban az esetben, ha nem fogadja el a válaszát, úgy a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhat.
A fentebb említett gyors eljárás azt jelenti, hogy a Békéltető Testület az eljárást 90 napon belül lezárja, indokolt esetben további 30 nappal meghosszabbítja, tehát az eljárás 120 napnál nem tart tovább. Ezen időszak alatt az eljáró tanács az ügyben az iratok vizsgálatát követően személyes meghallgatást tart, ahol a feleket segíti az egyezség létrejöttében. Amennyiben a meghallgatáson az eljáró tanács indokoltnak tartja, úgy bekérhet a felektől további iratokat, illetve határidőt biztosíthat számukra ahhoz, hogy egymás ajánlatait megvizsgálják, és szükség szerint ellenajánlatot tegyenek.
A személyes meghallgatás lényeges része az eljárásnak, hiszen a fogyasztó gyakran nem tud személyesen egyeztetni a szolgáltatójával és ebben az eljárásban nyílik először alkalom arra, hogy személyesen megvitassa a problémáját. A veszélyhelyzet kihirdetése óta azonban a Békéltető Testület kénytelen volt felfüggeszteni a személyes meghallgatásokat, és az eljárásokat írásban folytatja el. A 130/2020. (IV. 17.) számú Kormányrendelet értelmében a veszélyhelyzet megszűnéséig az eljárásokat elsődlegesen írásban kell lefolytatni, azonban a rendelet lehetőséget ad a személyes egyeztetéshez ragaszkodó fogyasztók számára, hogy megtagadják az írásbeli lefolytatáshoz való hozzájárulásukat. Ez esetben az ő eljárásuk a veszélyhelyzet alatt, és annak lejártát követő 21. napig szünetel. A szünetelés időtartamát az eljárási határidőbe nem lehet beleszámítani, tehát majd a veszélyhelyzet lejártát követő 21. napot követően úgy folytatódik az eljárás, mintha nem lett volna közben szünetelés. Ebben az esetben pedig valószínűleg lehetőség lesz a személy meghallgatás tartására.
Amennyiben a fogyasztó az általa indított eljárásban úgy dönt, hogy elfogadja az írásbeli lefolytatást, akkor a Békéltető Testületnek az eredetileg irányadó határidőnél hosszabb ideje van az eljárás lefolytatására, összesen 180 nap. Erre azért van szükség, mert az írásbeli eljárás során sokkal hosszadalmasabb a felek közötti egyeztetés az iratok postai úton történő megküldése miatt.
A fogyasztók tehát a veszélyhelyzet ideje alatt is változatlanul indíthatnak eljárást, azzal a különbséggel, hogy a gyors eljárásra a veszélyhelyzetre tekintettel csak az írásbeli eljáráshoz való hozzájárulás esetén számíthatnak.
Ahogy említettem, az eljárások részben méltányossági kérelem alapján indulnak. Amennyiben fogyasztóként a pénzügyi szolgáltatójával szemben olyan méltányossági eljárást kíván indítani, mely kölcsöntartozásának visszafizetésével van összefüggésben, úgy javasolt elsődlegesen megvizsgálni, hogy a jelenleg hatályban lévő moratórium érinti-e a kölcsönszerződést. Amennyiben a moratórium érinti a kölcsönszerződést, úgy célszerű méltányossági kérelmével a szolgáltatóját a moratórium lejártát követően megkeresnie.
ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
Kedvezményes ár 2024. november 30-ig
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.