Drága wellness, eltűnt a pénzem a szobámból! Felelős a szálloda?

Szerző(k): Dr. Kesseő-Balogh Péter | 2018.02.15 | Követeléskezelés

Az utóbbi években annyira felpörgött a szállodák forgalma, hogy ünnepnapokon, hosszú hétvégéken szinte garantáltan teltházra kell számítani, ezért ha úgy döntünk, hogy hétvégén elugrunk „wellnessezni”, jó előre le kell foglalunk a szobát. Feltöltődésünk azonban könnyen véget érhet, ha értékeink egyszer csak eltűnnek, ezért nem árt tisztában lennünk azzal, hogy ilyenkor a szállodát egyáltalán milyen felelősség terheli.

A szállodák felelőssége nem új keletű. A hajósok, fogadósok szigorúbb felelősségét a vendégek, utasok dolgaiért már a római jog is szabályozta. Eszerint a hajósok, fogadósok, istállótulajdonosok az utasok, vendégek dolgait ért minden olyan kárért feleltek, amelyet nem valamilyen előre nem látható, elháríthatatlan körülmény okozott.

A jelenlegi szabályozás szerint a szálloda felelőssége azokban a dolgokban bekövetkezett károkért áll fenn, amelyeket a vendég a szállodában kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen vagy a szobájában helyezett el, vagy amelyeket a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott. A szálloda szobája tehát mindenképpen olyan helynek tekinthető, amelyben elhelyezett dolgokra a szálloda felelőssége kiterjed, sőt az újabb bírói gyakorlat ilyen helynek tekinti a szálloda zárt parkolóját is, ahol gépjárművünket helyeztük el.

Szerző: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Ár: 12.900 Ft helyett 9.900 Ft

Jó, ha tudjuk azonban, hogy a szálloda felelőssége az ilyen helyeken elhelyezett dolgainkban bekövetkezett kárért nem korlátlan, ugyanis azt a törvény maximalizálta a napi szobaár összegének ötvenszeresében, és ettől a szálloda sem térhet el oly módon, hogy alacsonyabb összegben határozza meg felelősségének mértékét.

Más a helyzet azonban, ha a készpénzünkről, értéktárgyainkról (pl. festmény, arany ékszer stb.), vagy értékpapírjainkról van szó. Alaposan gondoljuk meg, hogy ezeket a dolgokat hol hagyjuk, mert ha ezek a szobánkból tűnnek el, semmilyen kártérítésre nem számíthatunk. Ezekért a dolgokért a szálloda kizárólag akkor felel, ha a dolgot megőrzésre átvette, vagy a kifejezett kérésünk ellenére a megőrzésre átvételt megtagadta, ezekben az esetekben viszont a szálloda felelőssége korlátlan! Ennek a szabályozásnak az indoka, egyrészt, hogy a megszálló vendégtől fokozott gondosság várható el, vagyis az, hogy az ilyen értéktárgyakat a szálloda értékmegőrzőjében helyezze el, másrészt pedig a szálloda köteles készen állni az ilyen vagyok tárgyak megőrzésére. Ha azonban meg sem kíséreljük az ilyen vagyontárgyakat a szállodának megőrzésre átadni, a szálloda mentesül a felelősség alól.

A fenti szabályok ismeretében fontoljuk meg tehát, hogy hol hagyjuk értékeinket nehogy a „wellness”-ből „badness” legyen.

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Kesseő-Balogh Péter

Dr. Kesseő-Balogh Péter
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd | Mediátor | Alapító equity partner
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
peter.balogh@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja