Szerző(k): Dr. Farkas Márton | 2021.10.14 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem
A témakörben készített előző cikkünkben már utaltunk arra, hogy a digitális térben egyre jelentősebb marketingeszközként jelenik meg a vállalkozások online felületein megvalósuló kommentelés, illetve termékértékelés lehetősége. Abban a bejegyzésünkben a kommentekkel foglalkoztunk, míg jelen írásunkban az értékelésekkel kapcsolatos új követelményeket vesszük sorra.
Figyelemmel arra, hogy az online értékelések hitelessége és elfogulatlansága kapcsán okkal merülhetnek fel aggályok, a magyar törvényhozás – eleget téve a vonatkozó uniós irányelvi kötelezettségének – 2022. május 28-ai hatálybalépéssel több helyen módosította a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvényt (Fttv.), ezáltal is világossá téve, hogy az értékelésekkel kapcsolatos visszaélés fogyasztóvédelmi jogsértést valósít meg.
Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.
Kezdjük az egyszerűbb rendelkezésekkel: széles körben ismert az Fttv. mellékletében található „fekete lista”, ami azon kereskedelmi gyakorlatokat tartalmazza, amelyek minden további körülmény vizsgálatától függetlenül tisztességtelennek, ennélfogva jogsértőnek minősülnek. A törvénymódosítás következtében az eddig 31 elemből álló lista kiegészül négy további tilalmazott magatartással, melyek közül a témánk szempontjából az alábbi kettőre hívjuk fel a figyelmet:
34. Annak állítása, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik ténylegesen használták vagy megvásárolták a terméket, anélkül, hogy észszerű és arányos lépésekre kerülne sor annak ellenőrzésére, hogy az értékelések ilyen fogyasztóktól származnak.
35. A termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékelések vagy ajánlások benyújtása, illetve más jogi vagy természetes személy megbízása ezzel, vagy fogyasztói értékelések vagy közösségi médiában történő ajánlások valótlan bemutatása.
A 34. pontban szabályozott esetkör tehát azt tilalmazza, ha a vásárlói értékelésekhez kapcsolódó kommunikáció kifejezetten azt állítja, hogy kizárólag a terméket ténylegesen megvásárló vagy kipróbáló személyek végezték el az értékelést, miközben nincs alkalmazásban olyan technikai eszköz, amely ennek ellenőrzését elvégezné (például kizárólag rendelésszám beírását követően van lehetőség értékelni/kommentelni).
Ezzel szemben a 35. pont magának az értékeléseknek a hamisítását tiltja, amely megvalósulhat „bérkommentelők” vagy mesterséges intelligencia alkalmazásával, de akár valós értékelés manipulálásával is. Ebbe az esetkörbe tartozik a negatív értékelések eltávolítása vagy a negatív kommentek indokolatlan törlése is, tehát érdemes lesz ezentúl mellőzni a félcsillagos értékelések eltávolítására irányuló kísérleteket, még akkor is, ha marketing szempontból ez mutatkozik célravezetőnek.
A vásárlói értékelések valódiságának ellenőrzése körében ugyanakkor a törvénymódosítás további feltételeket is támaszt. Az Fttv. 7. §-a 2022. májusától kiegészül egy f) ponttal is, amely jelentős információnak minősíti azt a kérdést, hogy a vállalkozás biztosítja-e és hogyan, hogy a közzétett értékelések olyan fogyasztóktól származnak, akik a terméket ténylegesen használták vagy megvásárolták.
Miért fontos ez? Nos, az Fttv. 7. § (1) bekezdése megtévesztőnek – és ezért tilalmazottnak – minősíti azt a kereskedelmi gyakorlatot, amely a „fogyasztó tájékozott ügyleti döntéséhez szükséges és ezért jelentős információt elhallgat, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas”.
Figyelemmel arra, hogy a törvénymódosítás következtében a vásárlói értékelések valódiságának ellenőrzése olyan jelentős információ, amely szükséges a fogyasztók tájékozott ügyleti döntéséhez, a vállalkozás akkor is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, ha nem hívja fel az online felületeit látogatók figyelmét arra, hogy az értékelések valódiságának ellenőrzése nem történik meg. Ennek megfelelően a hallgatás sem helyes stratégia akkor, ha ténylegesen nincs ilyen ellenőrzési gyakorlat az értékelések kapcsán, annak tényéről a fogyasztókat világosan tájékoztatni kell.
ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA Szerző: Dr. Kovács Ferenc Kedvezményes ár 2024. november 30-ig
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa
Ha jobban belegondolunk, ebben a követelményben semmi ördögtől való nincs: bár a nyilvánvalóan hamis értékeléseket és kommenteket könnyebben ki tudjuk szúrni, egy-egy jól megszerkesztett, valódinak tűnő álértékelés azonnal megerősítheti a vásárlási szándékunkat, így joggal várható el egy arra vonatkozó felhívás, hogy az egyes értékelések nem biztos, hogy tényleges vásárlóktól származnak.
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.