Szerző(k): Dr. Zalavári György LL.M. | 2017.12.22 | Ingatlan
Egy 2008-ban megjelent kormányrendelet írja elő, hogy ha lakást vásárolunk, az eladónak át kell adnia részünkre az ingatlan energia tanúsítványát. Ennek az a célja, hogy felmérhessük, milyen az új szerzeményünk energetikai besorolása, vagy egyszerűbben fogalmazva, mennyire hatékony szigetelésekkel, nyílászárókkal rendelkezik az épület, mennyi lesz a hőveszteség a fűtésnél vagy be kell-e szereznünk egy légkondit a nyári kánikulára.
Talán elmondhatjuk, hogy a lakás adásvételek kapcsán már széles körben ismertté vált ez az előírás, hiszen a földhivatalba érkező adásvételi szerződésekben szinte mindig ott kell szerepelnie a tanúsítvány beazonosítás számának.
Munkajogi és Polgári jogi Szerződés- és Iratmintatár
Szakkönyv + Pendrive
A napi munkánk során azonban azt tapasztaltuk, hogy nem ismert mindenki számára egy, a fenti kormányrendelet később hatályba lépett rendelkezése, amely a 2015. december 31-ét követően kötött ingatlan bérleti szerződések tekintetében is kötelezővé tette az energia tanúsítvány beszerzését. Magánszemélyek, de időnként ingatlan bérbeadással foglalkozó vállalkozások bérleti szerződéseiből is rendre kimaradnak az erre a tanúsítványra vonatkozó információk, és a tanúsítványt sem szerzik be a bérbeadók. A bérleti szerződésnek azonban tartalmaznia kellene, hogy (i) kell-e tanúsítványt készíteni, ha igen, akkor (ii) mi a tanúsítvány azonosító kódja, és a bérlő nyilatkozatát arról, hogy tanúsítványt a bérbeadótól átvette.
Vannak persze kivételek is, amikor nincs szükség az energetikai vizsgálatra és az erről szóló okiratra az ügylethez. A teljesség igénye nélkül említhetjük ebből a szűkebb csoportból az önálló, 50 m2-nél kisebb területű; az évente 4 hónapnál rövidebb ideig lakott vagy pihenés céljára használt; illetve a legfeljebb 2 évi használatra szánt felvonulási épületeket.
Felmerülhet sokakban, hogy ugyan mi történik, ha mégsem foglalkozik ezzel a feladattal és elmulasztja a tanúsítványt beszerezni. Valamennyi tanúsítványt egy központi adatbázisban rögzítenek, ahol pedig gyorsan kiszűrhető, hogy mely ingatlan kapcsán hiányzik ez az adat. A korábban ismertetett hatósági álláspont szerint, aki ezen tanúsítvány beszerzését elmulasztotta, az az adatszolgáltatással, nyilvántartással, hatósági ellenőrzéssel kapcsolatos szabályszegést követte el, és ezért bírsággal volt sújtható. Megjegyezzük azonban, hogy a szabálysértési jogszabályok változása miatt jelenleg bizonytalanság van abban a tekintetben, hogy hatályos jogszabályok alapján még mindig alkalmazható-e ez a szankció.
Javasoljuk, hogy a bérleti szerződés elkészítése kapcsán is vegye igénybe jogi szakértő segítségét, így elkerülheti a többek között a fenti kockázatot is a jogügylet kapcsán. Munkatársaink ebben is állnak a rendelkezésükre.
Ingatlanszabályok alkalmazása a közösségi jog tükrében
Időpont: 2019. január 24., csütörtök
Előadók: Dr. Csátaljay Zsuzsanna
Ár: 29.900 Ft helyett 20.930 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.