Munkahelyi konfliktusok – mediációs örökzöld

Szerző(k): Dubravecz Gyöngyvér , Peszeki Kata | 2020.11.19 | Mediáció

Képzeljünk el egy munkahelyet, ahol a munkavégzés szüneteiben örömteli a csevegés, munkaidőn kívül megszokott a közös szórakozás, munkaidő alatt pedig gördülékeny a munkavégzés.

A kollégák adnak egymás szakmai véleményére, elismerik a másik érdemeit és mindenki azzal foglalkozik, amihez ért. Inspirálják egymást és új nézőpontokat adnak egymásnak, a legjobbat hozzák ki magukból és szeretik a munkahelyüket.

Idilli ez a leírás?

Bármennyi lehetőség is van egy munkahelyben, a legritkább esetben valósul meg, hogy ilyen idilli környezetben dolgozhatunk.

Sokkal inkább jellemző, hogy távol ettől a képtől, egy vezető a munkaideje nagy részében a beosztottak közötti konfliktusokat igyekszik elrendezni. A szakmai viták személyeskedésbe csapnak át, a pozícióféltés információ visszatartást eredményez, végül a legtöbben beveszik a – cizelláltan fogalmazva – „nem érdekel” tablettát, a hatékonyság pedig sosem látott mélységet ér el.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Mielőtt túl messzire jutnánk az apátia és kiégés bugyraiban, fontos leszögeznünk, hogy van oka annak, hogy gyakrabban találkozunk az utóbbi képpel életünk során, ez az ok pedig nagyon is érthető. A munkahelyen ugyanis nem a barátainkkal és jó ismerőseinkkel dolgozunk együtt, hanem olyan emberekkel, akikkel „összezártak” minket. Azt biztosan tudjuk a munkatársi konfliktusokról, hogy ártanak a munkavégzésnek, ezért fontos tisztázni a háttérben álló okokat, amelyeket két nagy kategóriába sorolhatunk.

Egyrészt vannak a belőlünk eredő, inkább magánéleti vonatkozású tényezők, hiszen különböző értékrendű, munkamorálú, világnézetű, vallási és politikai érdeklődésű, habitusú, temperamentumú emberek kényszerülnek egymás társaságába. A személyes különbözőségeken nehéz átlépni és sokaknak még nehezebb elfogadni.

Másrészt vannak rajtunk kívülálló okok, amelyek gátat szabhatnak annak, hogy jól érezzük magunkat. Ilyenek a munkakörülmények, a munkaidő, munkakörök, a vezető hozzáállása a szakmai és emberi kérdésekhez, a szakmai felelősség kezelése, az adminisztratív háttér, a személyes szabadság, a szervezeti kultúra.

A kétfajta konfliktusforrás közül a munkatársak viselkedéséből jól látható, hogy mivel állunk szemben. Ha egy vezetőnek túl sok munkatársi konfliktust kell elrendeznie, akkor általában a munkatársakból eredő konfliktusok vannak túlsúlyban. Ha látható a munkatársi összetartás és ezzel egy időben a munkatársak közötti cinkosság is, akkor általában a munkatársakon kívül álló tényezők okozzák a konfliktusok forrását.

Ha a munkatársak között szinte megszűnik a kommunikáció, de a felmerült kérdésekkel kapcsolatban nem kérnek vezetői beavatkozást, akkor mindkét tényező markánsan közrejátszik abban, hogy romlik a munkavégzés hatékonysága. Ez utóbbi jelenség leggyakoribb következménye, hogy a munkatársak között felmondási hullám kezdődik el.

A mai munkaerőpiaci helyzetben, amikor egy-egy kulcsember távozása is nagy hatással van a cégre, a probléma kezelése nagyobb jelentőséggel bír, mint valaha. 

Nem érdemes arra várni, hogy maguktól oldódjanak meg a problémák, hiszen minden egyes fenti kérdés jól kezelhető munkahelyi mediációval és esetleg olyan képzésekkel, amelyek a kommunikáció, konfliktuskezelés és szemléletváltás témakörét boncolgatják.

A legjobb forgatókönyvben az szerepel, hogy minden cég kapcsolatban áll egy mediátorral, és az első jelnél tárcsáz. A konfliktusok felmerülésekor még könnyen kezelhetők a nézeteltérések, a konfliktusok szakszerű rendezésekor pedig a legfontosabb, hogy egyik fél sem sérül.

A munkahelyi mediáció járhat azzal, hogy a munkatársak munkaköri leírásán, felelősségi körén, feladatkörén változtatni kell. Ezért elsődleges fontosságú a vezetőség nyitott hozzáállása és az, hogy a vitarendezést hatékonyságnövelő intézkedésként értelmezze. Egy vezetőnek nem szabad hagyni, hogy a konfliktusok megoldhatatlanná váljanak, érdemes időben felkeresni egy mediátort.

Az Umathum Mediátor Irodában tapasztalt mediátorok segítenek a munkahelyi viták rendezésében. Keressenek minket bizalommal!

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024

ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!

Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége

Kedvezményes ár 2024. november 30-ig
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Megrendelés ITT>>

Dubravecz Gyöngyvér

Dubravecz Gyöngyvér
Umathum Mediátor Iroda és Akadémia
ügyvezető | mediátor | IM által akkreditált mediátor-kiképző tréner
umathum@mediatorakademia.com
A szerző szakmai profilja