Szerző(k): Dr. Zalavári György LL.M. Dr. Sándor Géza | 2021.02.04 | Minden egyéb, ami érdekelheti
A Pmt. és a Kit. szerinti szűrőrendszer kidolgozásának és működtetése minimumkövetelményeinek részletes szabályairól szóló 2/2021. (II. 2.) PM rendelet 2021. február 2. napján jelent meg a Magyar Közlönyben és 2021. március 19. napján fog hatályba lépni. A rendelet személyi hatálya az ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet végzőkre, a könyvviteli (könyvelői), adószakértői, okleveles adószakértői, adótanácsadói tevékenységet végzőkre; a virtuális és törvényes fizetőeszközök, illetve virtuális fizetőeszközök közötti átváltási szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatókra, a letétkezelő pénztárca-szolgáltatókra és a székhelyszolgáltatókra terjed ki.
A rendelet a belső kockázatértékelés elkészítésének szabályrendszere körében rögzíti, hogy a szolgáltató az ügyfeleit alacsony, átlagos vagy magas kockázati kategóriába sorolja be a meghatározott kockázati tényezők alapján (személyi, tevékenységi, működési, földrajzi tényezők). A rendelet továbbá felsorolja azt is, hogy milyen tényezők vonatkoznak különösen alacsony, átlagos vagy éppen magas kockázatra.
Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.
A szolgáltató a monitoring tevékenység keretében az üzleti kapcsolat fennállása során folyamatosan figyelemmel kíséri az ügyfelet és tevékenységét, és a szolgáltató különös figyelemmel értékeli az üzleti kapcsolat során előforduló összetett, szokatlan vagy gazdasági vagy jogszerű cél nélkül végrehajtott ügyleteket, de legalább évente felülvizsgálja az ügyfelei kockázati kategóriák szerinti besorolását.
A belső ellenőrző és információs rendszer működtetése körében a szolgáltató a tevékenysége megkezdését követő öt munkanapon belül kijelöl egy vagy több vezetőt, aki a Pmt.-ben foglalt kötelezettségek foglalkoztatottak által történő végrehajtásáért felel, így pl. felel az ügyfél-átvilágítási intézkedések végrehajtásáért, az ellenőrzését segítő információs rendszer kialakításáért, a bejelentési kötelezettség teljesítéséért stb.
A szolgáltató egyszerűsített ügyfél-átvilágítást alkalmaz az alacsony kockázati kategóriába sorolt ügyfelei vonatkozásában, míg fokozott ügyfél-átvilágítást akkor alkalmaz, ha magas kockázatra vonatkozó tényező merül fel az ügyfél esetében. A szolgáltató az üzleti kapcsolat létesítését vagy az ügyleti megbízás elfogadását a kijelölt vezető jóváhagyásához köti, ha az ügyfél-átvilágítási intézkedések elvégzése során magas kockázatra vonatkozó tényező merül fel. Az egyszerűsített és fokozott ügyfél-átvilágítás belső szabályzatban kidolgozott esetköreit a felügyeletet ellátó szerv a Pmt. szerinti belső szabályzat részeként hagyja jóvá.
A rendelet részletezi, hogy az elektronikus hírközlő eszköznek milyen informatikai biztonsági követelményeknek kell megfelelni ahhoz, hogy auditálható és működtethető legyen, így pl. elemei azonosíthatók és dokumentáltak, a hozzáférést biztosító kiemelt jogosultságok szabályozottak, a távoli hozzáférés, karbantartás szabályozott, a vírusok és más rosszindulatú kódok és cselekmények elleni védelem biztosított stb. A rendelet részletesen rögzíti a valós idejű ügyfél-átvilágítás menetét is.
A rendelet továbbá előírásokat fogalmaz meg az ügyletek felfüggesztésének, a belső képzéseknek, illetve a pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtása érdekében működtetett szűrőrendszer kidolgozása és működtetésének minimumkövetelményeinek részletes szabályairól.
ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
Kedvezményes ár 2024. november 30-ig
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.