Szervezzük ki a munkahelyi konfliktusainkat! – Gazdasági mediáció I.

Szerző(k): Dubravecz Gyöngyvér | 2020.01.16 | Mediáció

Kiszámolta már, mennyi időt, pénzt, energiát emészt fel munkahelyi és üzleti vitáinak kezelése?

Gazdasági mediációról szóló cikksorozatomban először a munkahelyi mediációval foglalkozom.

Aki már valaha is dolgozott munkahelyen, akár multinál, akár a kkv-szektorban, vagy éppen a saját cégét vezeti, az folyamatosan tapasztalja, hogy mennyire konfliktusokkal terheltek a mindennapok.

Érdemes kiszámolnia mindenkinek, hogy ez a saját életében mennyi időt, energiát, pénzt emészt fel. Egy kutatás szerint (Centre for Effective Dispute Resolution felmérés) a munkahelyi vezetők és a cégtulajdonosok a munkaidejük 20–40%-át fordítják konfliktuskezelésre.

Ha jobban belegondolunk ez iszonyatosan nagy pazarlás.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Szerencsére egyre többen tudják, hogy van erre egy professzionális megoldás: ha egy külső szakember segítségét veszik igénybe. Egy hivatásos konfliktuskezelő, egy mediátor rengeteg időt és energiát tud megtakarítani a cégeknek. Pártatlanul, semleges harmadik félként le tudja ültetni a szembenálló feleket, és segít nekik tisztázni a félreértéseket, nézetkülönbségeket. Gyors és hatékony megoldás.

Nézzünk egy konkrét esetet!
„– Cégtársammal annyira megromlott a viszonyunk, hogy már két percet sem tudtunk egymással normális hangnemben beszélni mesélte (nevezzük Károlynak) Károly, aki három kft.-t is működtet gyerekkori barátjával, (nevezzük Miklósnak) Miklóssal. – Az első cégünket több, mint 10 éve alapítottuk, sok nehézségünk volt, de vállvetve küzdöttünk meg a gondokkal. Voltak jobb és rosszabb periódusok is, de talpon maradtunk, sőt két másik céget is gründoltunk. Mindketten tudtuk biztosítani családunknak a jólétet. Sajnos azonban az utóbbi két évben annyira elmérgesedett közöttünk a viszony, hogy az már a cégek árbevételén is érződött. Már mindketten abban gondolkodtunk, hogy szétválunk, de ennek a kivitelezésében sem tudtunk megegyezni. Miklós ötlete volt, hogy forduljunk mediátorhoz. Ha szkeptikusan is, de beleegyeztem. A mediátornál többször voltunk, végigvettük a lehetőségeket, volt idő mindent alaposan átbeszélni. Tisztáztunk mindent a társammal és a végén úgy döntöttünk, a legjobb, ha együtt folytatjuk tovább. A mediációs ülések eredményeként megjavult közöttünk a kommunikáció és már mindketten gyomorgörcs nélkül megyünk be reggelente az irodánkba.”
Károly és Miklós esete tipikus. Sokszor kerülnek mediátorhoz úgy az ügyfelek, hogy nem látnak kiutat a feszültségekkel teli helyzetből, úgy érzik zsákutcába kerültek. Ilyenkor nagyon fontos, hogy összeszedjük velük a lehetőségeiket, a megoldási alternatívákat. Sosincs olyan, hogy zsákutca, mindig van négy-ötféle lehetőség. Már önmagában az, ha ezzel szembesülnek, megnyugtató számukra.

Egy vezetőnek érdemes átgondolnia, hogy a felszabadított erőforrásaival mit tudna kezdeni. Ha mediátorra bízza a munkahelyi konfliktusokat, több ideje marad a cégét fejleszteni, sikerre vinni. A kreatív energiáit a cég fejlődésére fordíthatja.

Nagyvállalatoknál is gyakoriak az intrikák, a kollégák közötti rivalizálás, a szakmai féltékenység. Sokszor próbálja a HR-es kezelni ezeket a problémákat, azonban nehézséget okozhat a pártatlanság. Ismeri a konfliktus résztvevőit, ráadásul ők sok mindenben függenek is tőle. Így problémás lehet az is, hogy mennyire tudnak megnyílni a konfliktuskezelő beszélgetés során, hogy milyen mértékű a bizalom. Gondot okozhat, hogy a szereplők megpróbálják a maguk oldalára állítani a HR-est, aki – ha nincs kellőképpen felvértezve a pszichológia és konfliktuselmélet terén – könnyen bevonódhat a játszmájukba. Így aztán a konfliktus nem oldódik meg, sőt tovább eszkalálódhat.

A mikrovállalkozásoktól a multikig, minden gazdasági szereplőnek sokkal eredményesebb és gyorsabb, ha kiszervezi konfliktusainak nagy részét, és egy pártatlan, külsős konfliktuskezelő szakemberre, egy mediátorra bízza ilyen jellegű gondjait. Ezzel rengeteg időt, energiát takarítanak meg, melyet a cég fejlődésére fordíthatnak. Ma már Magyarországon is egyre több mediátor foglalkozik üzleti, gazdasági ügyekkel – érdemes tehát kipróbálni a mediációt.

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024

ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!

Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége

Kedvezményes ár 2024. november 30-ig
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Megrendelés ITT>>

Dubravecz Gyöngyvér

Dubravecz Gyöngyvér
Umathum Mediátor Iroda és Akadémia
ügyvezető | mediátor | IM által akkreditált mediátor-kiképző tréner
umathum@mediatorakademia.com
A szerző szakmai profilja