Szerző(k): Dr. Kesseő-Balogh Péter , Dr. Otta Zsolt | 2018.09.20 | Minden egyéb, ami érdekelheti
Egy teljesen mezei adásvételnek tűnhet, ha egy galériában vagy akár közvetlenül a művésztől veszünk egy kortárs festményt. De vajon korlátlanul bármit megtehetek a képpel, hasznosíthatom ugyanúgy, mint egy szerzői jogvédelemben nem részesülő más hétköznapi dolgot? Mondjuk, mint egy kerékpárt?
A kérdés összetettebb, mint gondolnánk. A szerzői jogokat boncolgatjuk egy picit e bejegyzésben (és annak tervezett folytatásában is).
Ahhoz, hogy megértsük, miért viselkedik máshogy egy festmény, mint mondjuk egy kerékpár, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (Szjt.) rendelkezéseit kell segítségül hívnunk. Az Szjt. szerint szerzői jogi védelem alá tartozik az irodalom, a tudomány és a művészet minden alkotása. Oszlassunk el rögtön egy tévedést! Nem kell hivatásos művésznek lenni ahhoz, hogy az alkotásunk szerzői jogi oltalom alatt álljon. Egy amatőr „mázolmány” vagy egy iPhone-nal készített hétköznapi fotó, film is jogi védelem alatt áll. A törvény egyébként kimerítő felsorolással részletezi azon alkotások körét, amelyek védelemben részesülnek, de ez egyáltalán nem egy zárt rendszer, a technika fejlődésével folyamatosan bővülnek a szerzői jogvédelem alatt álló kategóriák.
A példánknál maradva, a festmény bizony beletartozik a „rajzolás, festés, szobrászat, metszés, kőnyomás útján létrehozott alkotás” kategóriába, így az Szjt. hatálya alá esik, ahol mindig van egy szerző, akinek jogai is vannak. Most abba a közelmúltban nagy port kavart érdekes kérdésbe ne menjünk bele, mely arról szólt, hogy amikor egy csimpánz által készített véletlen selfiesorozatot a gazdi posztolt a kedvenc közösségi oldalára, milyen élénk jogvita bontakozott ki akörül, hogy szerző csak természetes személy lehet-e, másképpen fogalmazva egy állatnak lehetnek-e kvázi szerzői jogai. Innen már csak egy kis ugrás a mesterséges intelligencia által létrehozott alkotásokhoz való (szerzői) jogi viszonyulás. Biztos tartogat még számunkra a jövő érdekes felvetéseket és válaszokat.
Kezdjük az alapoknál! Mit is jelent pontosan a szerzői jog? A szerzői jogokat két nagy csoportra oszthatjuk: (a) a szerzőt megillető személyhez fűződő jogok, (b) a szerzőt megillető vagyoni jogok.
A szerzőt megillető személyhez fűződő legfontosabb jog például, hogy a szerzőségét elismerjék és feltüntessék. De ugyanilyen személyhez fűződő jog a műalkotás nyilvánosságra hozatalának joga vagy a mű integritásához való jog, azaz a mű egységének védelme (ne lehessen átfesteni, vagy bármely módon átdolgozni, vagy levágni belőle egy csíkot, mert nem fér bele a nagyitól örökölt blondel keretbe stb.). Ezek azok az elidegeníthetetlen, kvázi alapjogok, amelyeket még átruházni sem lehet, illetve a szerző ezen jogairól nem is mondhat le érvényesen, ezek még a halála után is megilletik. Ha tehát a megvásárolt festményen javítani szeretnénk picit, mert azon nem elég kék az ég, vagy nem elég zöld a fű, jobb ha tudjuk, hogy szerzői jogsértést követünk el, az ajándékozó művész jogilag felléphet ellenünk. Más kérdés, hogy ha kiakasztjuk az átjavított képet a nappaliban, a művész nagy valószínűséggel sosem fog tudomást szerezni a művét ért sérelemről.
A másik nagy kategória a szerzőt megillető vagyoni jogok csoportja. Az Szjt. úgy fogalmaz, hogy a szerzőnek kizárólagos joga van a mű egészének vagy valamely azonosítható részének anyagi formában és nem anyagi formában történő bármilyen felhasználására és minden egyes felhasználás engedélyezésére.
ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
Kedvezményes ár 2024. november 30-ig
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa
Bármely felhasználásra szóló engedély a szerzőtől a jogszabály alapján kizárólag felhasználási szerződéssel szerezhető.
El kell tudnunk tehát határolni, mert jogilag és egyébként logikailag is elválik egymástól és külön életet él egyrészt a festmény, mint dolog tulajdonjoga (az pontosan kié, hogyan szerezte meg, illetve a tulajdonjogából fakadóan azzal tulajdonosként rendelkezhet, birtokolhatja, továbbajándékozhatja), másrészt a festményt, mint dolgot létrehozó és azzal kapcsolatban a szerzőt megillető szerzői jog.
A kettő ütközik is, mert például a tulajdonos általában korlátlanul rendelkezhet a tulajdonát képező dologgal, de ez a rendelkezési joga nem sértheti a szerző szerzői jogait. A szerzői jogok mindaddig a szerzőnél maradnak, amíg felhasználási szerződéssel át nem ruház abból valamit harmadik személyre.
Azt kell megértenünk, hogy az adásvételi szerződés nem azonos a felhasználási szerződéssel. Egy adásvételi szerződéssel meg tudom szerezni a festmény (műpéldány) tulajdonjogát, de azzal nem szerzem meg a szerzőt illető és nála maradó szerzői jogokat, illetve az azok részét képező, a festményhez, mint alkotáshoz fűződő vagyoni jogokat.
A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy például a megvásárolt festményt lógathatom a falamon a kanapé felett a nappalimban, de már nem adhatom oda a Ludwig Múzeumnak, hogy a soron következő kiállításán azt nyilvánosan bemutassa. Ehhez bizony kell a szerző előzetes hozzájárulása, különben a szerző jogilag felléphet a tulajdonossal és a múzeummal szemben is. Mert a festmény kiállításakor a festmény (műpéldány) jogos tulajdonosa is olyan felhasználónak minősül a felhasználás módjára tekintettel, akinek a mozgástere korlátozott, csak azt teheti meg, amit nem tilt a szerzői jog, vagy amire a szerző felhasználási engedélyt adott.
A festmény tulajdonosának engedélyt kell kérnie, sőt még díjfizetési kötelezettsége is fennáll a szerző felé, ha harmadik személynek kiállítás céljára bérbe vagy haszonkölcsönbe adja azt a műalkotást, amit korábban megvett. Ezt a bérbe, haszonkölcsönbe nyújtást hívja az Szjt. a terjesztés jogának.
Érdekes ugye? A festmény az enyém, mégis fizetnem kell másnak érte, ha bérbe/haszonkölcsönbe adom! Már csak ezért is óvatosan kell bánni a netről könnyen letölthető iratmintákkal, mert – ahogy a fenti cikkünk is példázza – könnyen meglepetés érhet minket.
A bejegyzés folytatásában megvizsgáljuk, hogy milyen konkrét szerzői jogok illetik meg a szerzőt akár a műpéldány tulajdonosával szemben is.
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.