Szerző(k): Dr. Bihary Ákos LL.M. | 2018.01.04 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem
Kevesek bánatára és többek örömére (esetleg fordítva), de idén is véget ért a „Black Friday” őrület, amikor is egy teljes hétvége erejéig emberek hada jött lázba és rohamozta meg különösen a háztartási, szórakoztató és egyéb elektronikai termékeket kínáló üzleteket.
Persze az mindenki számára köztudott, hogy egyes tartós fogyasztási cikkekre kötelező jótállás vonatkozik, azonban Black Friday idején az akcióhegyek árnyékában bizony sokan hajlamosak vagyunk arról megfeledkezni, hogy a vásárlás előtt ajánlott alaposan átvizsgálni hibaszűrés céljából a kiválasztott árucikket.
Így az is benne van a pakliban, hogy csak otthon vesszük észre, hogy az árucikk hibás. Egy korábbi cikkünkben már foglalkoztunk azzal a témakörrel, hogy amennyiben egy olyan tartós fogyasztási cikket vettünk, ami már a vásárlás pillanatában hibás volt, méghozzá olyan szinten, hogy a hiba a termék rendeltetésszerű használatát akadályozza, és amennyiben legfeljebb 3 munkanapon belül a kereskedőhöz fordulunk, a kereskedő nem ajánlhatja fel a termék kijavítását, hanem köteles a terméket rögtön kicserélni. Amennyiben pedig kicsúsztunk a határidőből, úgy az általános szabályok lépnek életbe, azaz a kereskedő elsőként felajánlhatja a kijavítást, és nem köteles a terméket rögtön kicserélnie.
Munkajogi és Polgári jogi Szerződés- és Iratmintatár
Szakkönyv + Pendrive
A kérdés most az, hogy a hibás terméket nekünk kell-e visszavinni az üzletbe, vagy azt a kereskedő köteles elszállítani? A válasz attól függ, hogy kijavításról vagy kicserélésről van-e szó, illetve, hogy milyen típusú vagy tulajdonságokkal bíró termék hibásodott meg.
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásra irányadó hatályos jogszabályi rendelkezések értelmében, a rögzített bekötésű (pl. falba épített mosógép vagy mikrohullámú sütő), a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható tartós fogyasztási cikket – a járművek kivételével – az üzemeltetés helyén (fogyasztó esetében tehát a lakásában) kell a kereskedőnek kijavítania.
A hivatkozott jogszabály azt is kimondja, hogy amennyiben a kijavítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról is a kereskedőnek kell gondoskodnia.
Fontos viszont hangsúlyozni, hogy kicserélés esetén még a fent hivatkozott körbe tartozó termékek esetében sem köteles a kereskedő a helyszíni eljárásra, ez esetekben ugyanis a fogyasztónak kell gondoskodnia a termék kereskedő részére történő visszaszállításáról
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.